Tuesday, October 6, 2009

Aku dan sesuatu....

Mungkin ada mungkin tidak, meraka diluar sana yang membaca blog "Lebah Punya Cerita". Tetapi tidak menjadi persoalan bagi lebah kerana tuhan ku dengan sifat Al'Basirun dan Al'Samiun nya telah menjanjikan yang aku tahu satu dan aku sampaikan satu dan dengan apa yang aku jahil, wajib keatas ku untuk tahu menutup kejahilan itu kan Nabi berpesan pada umatnya yang mahfumnya "tuntutlah ilmu itu hatta hingga keliang lahat sekalipun". Tiada alasan untuk meloloskan diri. Maha adil Allah azawa'jallah, semua hambanya diberikan 24 jam sehari dan semalam. Kalau kita jahil kita perlu muhasabah diri "kenapa aku jahil". Terutama dalam bab fekah dan tauhid, agar kita tidak bertaklik buta. Yang mengaku dirinya beriman dengan agamanya itu Islam. Belajar perlu berguru, jangan sama sekali dijadikan medium elektronik mahupun cetak sebagai guru, lalu berhujah dan berhukum dengan apa yang kita perolehi darinya. Berguru dalam erti kata mesti ada pengajar dan yang belajar dan mesti ada pena serta kitabnya (buku). Itu akhlak dalam erti kata belajar. Medium elektronik ini hanya boleh dugunakan sebagai medium maklumat, tidak lebih dari itu.
Allah jua yang maha mengetahui.

No comments:

Post a Comment